Miten pelaaminen vaikuttaa yksilöön? Kuinka eriarvoisuus näkyy pelimaailmassa?
Viides peliteemainen sisältöpaketti tarkastelee pelaamisen ja identiteetin sitoutumista toisiinsa, ja millaisia mahdollisuuksia pelit tarjoavat yksilölle minäkuvansa muovaamiseen. Identiteetin rakentuessa pelien ympärille herää myös huoli pelaamisen vaikutuksista erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin.
Pelien eettisyys ja peliyhteisöt olivat esillä myös 20.1.2022 Tieteiden yössä järjestetyssä Raha-Peli-Illassa, jonka tallenne löytyy Allegra Lab Helsingin YouTube-kanavalta. https://youtu.be/kikCjrDtiVM
AntroBlogi
Mitä yhteistä on pleikkarilla ja balilaisella kukkotappelulla
“Pelit voivat olla pelaajille hetken hupia, vuosia jatkuva intohimo ja kaikkea siltä väliltä. Pelaaminen, ja usein myös pelaajayhteisöt, ovat osa aktiivisten pelaajien identiteettiä.”
Liisa Lähteenaho kirjoittaa AntroBlogi-julkaisussa peleille annetuista ja niiden luomista merkityksistä, sekä kuinka pelit tukevat yksilöiden minäkuvan rakentamista.
Politiikasta
Pokémon Go ja digitaalinen eriarvoisuus
“Peli kuitenkin tuo hyvin konkreettisesti esiin digitaalisen eriarvoisuuden toimintamekanismin ja heijastelee sen mahdollisia seurauksia yhteiskunnassa.”
Mari Marttila pohtii Politiikasta-julkaisussa digitaalista eriarvoisuutta Pokémon Go -peli-ilmiöstä heijastuneiden esimerkkien kautta.
Ilmiö
Kommentti: Teknologia ei vieläkään tuhonnut nuorisoa
“– erityisesti mobiiliteknologian yleistyessä keskustelu siirtyi väitteisiin, joiden mukaan nuorten hyvinvointi olisi merkittävästi heikentynyt uusien teknologioiden kuten älypuhelinten käytön seurauksena. Vastaavanlainen huolikeskustelu on toki aiemmin seurannut monia uusia teknologioita, muun muassa hehkulamppuja ja puhelimia.”
Mikko Meriläinen ja Lauri Hietajärvi kertovat Ilmiö-julkaisussa mediavaikutusten tutkimuksesta ja miksi monimutkainen kokonaisuus vaatii monipuolista tutkimusta.
Tutkitusti verkosto koostuu 21 yleistajuisesta tiedejulkaisusta: www.tutkitusti.fi