Tuo yhteen 17 yleistajuista tiedejulkaisua

Uskonto & pelit

Abstract collage

Kun luodaan uusi pelimaailma, mitä tapahtuu uskonnolle? 

Vuoden 2022 ensimmäinen Tutkitusti-sisältöpaketti kokoaa yhteen kolme artikkelia, joissa pohditaan uskonnon paikkaa videopeleissä, moraalia ja kuka saa päättää millaiset esitystavat ovat hyväksyttäviä. Peli-teemaiset monitieteiset paketit pohjustavat 20.1.2022 järjestettävää Tieteiden yön tapahtumaa “RAHA-PELI-ILTA”.

Teologia.fi 

Uskontoteemoja sisältävät videopelit tarjoavat alustan uskontokritiikille

“Pelit eivät ole vapaita yhteiskunnallisen tai kulttuurisen keskustelun teemoista ja ne sisältävät yllättävän kärkästäkin kritiikkiä uskonnon ja uskomisen teemoja kohtaan.”

Ari Minadis kirjoittaa Teologia.fi-julkaisussa uskonnon näkymisestä videopeleissä ja millaista keskustelua erilaiset tarinalliset trendit herättävät. 

Katsomukset

Hyvät, pahat ja rumat – Videopelit ja uskonto 

“Pelit eivät aina ole hauskoja, eikä viihdyttävä tarkoita samaa asiaa kuin hauska. – – pelaaja joutuu hyvinkin epämieluisten moraalia haastavien tehtävien eteen, mutta ne suoritettuaan on ehkä oppinut jotain syvällistä eettisestä ajattelusta.”

Heidi Rautalahti syventyy Katsomukset-julkaisussa eri videopelien tapoihin lähestyä uskontoa ja pohtii mitä pelaajien moraalisella haastamisella tavoitellaan. 

AntroBlogi

Pelien ja uskonnon kompuroiva suhde 

“Miltä näyttäisi esimerkiksi raamatullisen Jeesus-hahmon matka Golgatalle, jos se olisi toteutettu interaktiivisesti? Tulisiko pelaajan painella peliohjainta nopeaan tahtiin, jotta risti ei putoa maahan? Entä voisiko halutessaan pelata ruoskivalla roomalaisella sotilaalla?“

Tuomas Äystö pohtii AntroBlogi-julkaisussa uskonnon ja pelien välistä suhdetta, sekä vertailee eri pelien tapoja käsitellä maailmanuskontoja.

Tutkitusti verkosto koostuu 21 yleistajuisesta tiedejulkaisusta.