Tutkittua tietoa vaikuttavissa muodoissa

Mahdikkaat mainokset

Oletko joskus ollut mainoksen uhri? Vaikuttamisen monet muodot -lukupaketissa selvitetään, millä keinoin mainokset vetoavat meihin ja osallistuvat ympäröivän todellisuuden rakentamiseen ihannekuvia luomalla.

Logo Versus

Kielenkäyttö mainonnassa

”Käsityksemme siitä, mikä on ekologista ja kestävää, rakentuu mitä suurimmissa määrin juuri mainonnan pohjalta.”

Mainonta ja sisältömarkkinointi tarjoavat kuluttajalle ihanteita ja luovat mielikuvia. Kun mainonta painottaa yksilöiden vastuuta kestävissä valinnoissa, varjoon jää poliittisten päätösten merkitys kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Heidi Poutanen 22.6.2020

Miehen malli ja mainonta

”Mainoksia tutkimalla on mahdollista saada selville, millaisia asioita kuluttajille milloinkin piti perustella ja mikä taas oli itsestään selvää.”

Vanhat deodoranttimainokset tekevät näkyväksi 60–70-luvun nuoren miehen normit sekä niiden muutoksen. Heteroseksuaalisuutta korostettiin miehille suunnattujen deodoranttien mainonnassa, sillä deodorantit ymmärrettiin aluksi naisten tuotteiksi.

Matleena Frisk 23.6.2019

Perheidylli TV-mainoksissa

”Mainostajien omien intressien mukaista on hyödyntää ja ruokkia kuluttajien kaipuuta ja unelmointia.”

TV-mainoksissa monia elintarvikkeita mainostetaan ihanteellisen ydinperheen kautta. Mainosten luomat kuvat tarjoavat kuvastoa ihmisen luonnolliseen fantasian kaipuuseen, mutta toisaalta ne myös rakentavat todellisuutta.

Milla Annala 2/2015