Televisiomainonta perheideaalia uusintamassa
BY: Hybris
Mielikuvamme joulupöydän ääreen kokoontuneista on useimmiten sellainen, jonka keskiössä on heterovanhempien muodostama ydinperhe, eikä esimerkiksi vähävaraisille järjestetyn joulujuhlan väki. Joulukuvasto onkin usein perheeseen liittyvien kliseiden kulminaatio. Tällaiset toisteiset kuvaukset perherakenteesta esimerkiksi mainoksissa osaltaan pitävät yllä sitä, mitä pidämme yhteiskunnassa tavoittelemisen arvoisena.
Mainosten tapaa esittää “ihanneperhe” käsittelee Hybris-lehden jutussa Milla Annala, joka on tehnyt väitöskirjansa television elintarvikemainonnasta. Artikkeli on julkaistu lehden numerossa 2/2015, jonka teemana on ihanteet. Hybris on verkossa ilmestyvä tiedelehti, joka tarjoaa matalan kynnyksen julkaisufoorumin perustutkinto- ja jatko-opiskelijoille – tai kenelle vain, jolla on halua saada kiinnostava tieteellinen tekstinsä julki.