Miltä yleistajuisen tiedejulkaisemisen tulevaisuus näyttää? Lukeeko kukaan enää verkkolehtiä ja blogeja vai kiinnostuuko nyky-yleisö yksinomaan videosisällöstä?
Tutkitusti järjestää marraskuussa somekentän muutoksia kartoittavan koulutustapahtuman tiedejulkaisijoille. Tapahtumassa kuullaan puheenvuoroja siitä, kuinka yleistajuiset tiedejulkaisut voivat parhaiten tavoittaa kohdeyleisönsä muuttuvassa someympäristössä. Samalla selvitetään video- ja kuvasisällön mahdollisuuksia tiedejulkaisukentällä.
🔗 Siirry Zoom-istuntoon (24.11. klo 14.00–15.30, vapaa pääsy)
Ohjelma
14.00–15.30 Avoin luentotilaisuus
Tiedejulkaisijan haasteet sirpaloituneiden yleisöjen ja tekoälysomen aikakaudella. Antropologi ja tiedetoimittaja Suvi Jaakkola pohtii, miten tiedejulkaisut voivat vastata aikaan, jossa yleisöt ovat hajaantuneet omiin kupliinsa ja some täyttyy tekoälyn tuottamasta sisällöstä. Puheenvuoro hahmottaa tulevaisuuden, jossa tiedejulkaisun kilpailuetu on sen inhimillinen ote ja sen kyky rakentaa luottamusta yleisöönsä.
Vihasta somessa. Filosofian tutkija Jani Sinokki ja väitöskirjatutkija Tilda Nerg kertovat vihan filosofiaan keskittyvän Apes of Wrath? -tutkimushankkeen popularisoinnista sosiaalisessa mediassa. Vihatohtori-hankkeen tavoitteena on tuottaa vaikuttavaa tiedeviestintää, joka puhuttelisi erityisesti nuoria miehiä.
Tiede, vaikuttavuus ja someyleisö: tutkijahaastattelujen matka viraaleiksi somevideoiksi. Dokumentaristit Ada Johnsson ja Milla Radaelli jakavat kokemuksia Matters Now -kollektiivin ja AntroBlogin yhteistyöstä, jossa tuotettiin sosiaaliseen mediaan yleistajuisia tutkijahaastatteluja Palestiinan tilanteesta. Sarjan videot tavoittivat laajasti yleisöjä ja herättivät keskustelua ajankohtaisista aiheista. Puheenvuoro avaa sarjan taustoja, sen leviämiseen vaikuttaneita tekijöitä ja oppeja siitä, miten tutkijat ja mediat voivat yhdessä tavoittaa uusia yleisöjä sosiaalisen median kentällä.
Tilaisuuden loppuun on varattu aikaa keskustelulle ja kysymyksille.
16.00–17.30 Tiedeviestintää TikTokissa -työpaja
TikTok on yksi tämän hetken suosituimmista somekanavista. Mahtuuko tanssivideoiden sekaan ripaus tiedettä?
Tiedeviestintää TikTokissa -työpajassa sukelletaan TikTokin maailmaan tiedeviestinnän näkökulmasta. Pajatyöskentelyn aikana osallistujat pääsevät ohjaajan (Tilda Nerg) tukemana ideoimaan, miten oma projekti tai organisaatio voisi erottautua sisältövirrasta ja tuoda viestinsä esiin aidosti ja kiinnostavasti.
Pajan tavoitteena on löytää konkreettisia työkaluja sisällön kohderyhmien ja äänensävyn määrittelyyn sekä ideoita ja suuntaviivoja omannäköisen tieteellisen sisällön kehittämiseen TikTokissa.
Pajatyöskentelyä varten tarvitset tieteellisen tekstin tai muun sisältöidean, jonka pohjalta haluat suunnitella omaa someviestintää.
(Työpajan haku sulkeutunut)
Puhujat
Suvi Jaakkola on sosiaali- ja kulttuuriantropologi (VTM), joka on tehnyt noin kymmenen vuoden uran tiedeviestijänä ja -toimittajana. Hiljattain hän on työskennellyt muun muassa lääketieteellisen humanismin medianäkyvyyden parissa Euroopan tutkimusneuvoston alaisessa hankkeessa Edinburghin yliopistossa.
Jani Sinokki työskentelee filosofian erikoistutkijana Turun yliopistossa. Hänen tutkimuksensa koskee vihan filosofiaa, erityisesti rasististen ja muiden yleistävien asenteiden sisäistä logiikkaa ja muodostumista osana inhimillistä ajatteluamme.
Tilda Nerg on filosofian väitöskirjatutkija Turun yliopistossa ja työskentelee Vihatohtori-hankkeessa käsikirjoittajana ja viestinnän suunnittelijana. Nerg on aiemmin työskennellyt erilaisissa tutkimustietoa ja monimutkaisia ilmiöitä yleistajuistavissa sosiaalisen median viestintähankkeissa.
Ada Johnsson ja Milla Radaelli ovat tehneet tiivistä yhteistyötä vuodesta 2019 lähtien. Johnssonin tausta on elokuvanteossa, kun taas Radaelli on erikoistunut visuaaliseen journalismiin ja visuaaliseen tutkimukseen. Matters Now on Johnssonin ja Radaellin yhdessä perustama kollektiivi. Kollektiivi keskittyy audiovisuaalisen ilmaisun kautta luomaan alustan, jossa käsitellään ajankohtaisia yhteiskunnallisia ja ympäristön kannalta merkittäviä aiheita sosiaalisen median kanavissa.
Tapahtumaa rahoittaa Suomen tiedekustantajien liitto ry.
