
Esittely
Artikkelissa käsitellään vanhojen ihmisten hoivakulttuuria hoivakodeissa ja palvelutaloissa käytettävän puheen näkökulmasta. Tarkemmassa tarkastelussa on käsite “toimintakyky”, sen merkityksen muodostuminen ja vaikutus arjen hoitoon. Teksti sopii hyvin hoiva-alan, yhteiskunnan arvojen tai viestinnän merkitysten käsittelyyn. Artikkeli on alun perin julkaistu Alusta!-lehdessä.
Teemat
Oppiaineet
elämänkatsomustieto, filosofia, psykologia, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2), terveystieto, uskonto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus, viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
POPS
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2), Monilukutaito (L4), Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6), Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
LOPS
Hyvinvointiosaaminen (1), Vuorovaikutusosaaminen (2), Monitieteinen ja luova osaaminen (3), Yhteiskunnallinen osaaminen (4), Eettisyys ja ympäristöosaaminen (5), Globaali- ja kulttuuriosaaminen (6)
Tasot
Kolme timanttia: taso 3
Teksti on alkuperäinen artikkeli ja soveltuu toisen asteen opiskelijoille.
Kaksi timanttia: taso 2
Teksti on hieman selkeytetty ja lyhennetty versio artikkelista. Soveltuu vanhemmille yläkoululaisille sekä toisen asteen S2-opiskelijoille.
Yksi timantti: taso 1
Teksti on selkein ja lyhyin versio artikkelista. Joitakin sanoja on selitetty auki erityisesti suomea opettelevia varten. Soveltuu yläkoululaisille ja S2-oppijoille.
Tehtävät
Tekstiä voi käsitellä tehtävien avulla. Tehtävänanto ja opettajan ohje ovat samassa tiedostossa. Osalle tehtävistä on lisäksi luokassa näytettävä diaesitys.
Jos tehtävälle on eri tasoisia tehtävänantoja, kaikki löytyvät samasta tiedostosta. Tehtävätasot on merkitty tekstien tapaan timanteilla. Jos tehtävänanto sopii useammalle eri tasolle, eri tasot on merkitty timanteilla allekkain.