Esittely
Tässä artikkelissa käsitellään ilmastonmuutokseen liittyviä virheellisiä ajatusmalleja sekä sitä, kenen pitäisi tehdä ilmastonmuutokselle jotakin ja kenen toimilla on merkitystä. Teksti on melko lyhyt ja jakaantuu kolmeen osaan. Artikkeli on alun perin julkaistu Alusta!-lehdessä.
Teemat
Oppiaineet
elämänkatsomustieto, filosofia, maantiede, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
POPS
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2), Monilukutaito (L4), Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6), Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
LOPS
Vuorovaikutusosaaminen (2), Monitieteinen ja luova osaaminen (3), Yhteiskunnallinen osaaminen (4), Eettisyys ja ympäristöosaaminen (5), Globaali- ja kulttuuriosaaminen (6)
Tasot
Kolme timanttia: taso 3
Teksti on alkuperäinen artikkeli ja soveltuu toisen asteen opiskelijoille.
Kaksi timanttia: taso 2
Teksti on hieman selkeytetty ja lyhennetty versio artikkelista. Soveltuu vanhemmille yläkoululaisille sekä toisen asteen S2-opiskelijoille.
Yksi timantti: taso 1
Teksti on selkein ja lyhyin versio artikkelista. Joitakin sanoja on selitetty auki erityisesti suomea opettelevia varten. Soveltuu yläkoululaisille ja S2-oppijoille.
Tehtävät
Tekstiä voi käsitellä tehtävien avulla. Tehtävänanto ja opettajan ohje ovat samassa tiedostossa. Osalle tehtävistä on lisäksi luokassa näytettävä diaesitys.
Jos tehtävälle on eri tasoisia tehtävänantoja, kaikki löytyvät samasta tiedostosta. Tehtävätasot on merkitty tekstien tapaan timanteilla. Jos tehtävänanto sopii useammalle eri tasolle, eri tasot on merkitty timanteilla allekkain.