XVII: Saako limasta otetta
BY: Ilmiö
17.12.2020
BY: Ilmiö
Youtubessa venyy ja paukkuu. Viime vuosikymmenen lopulla lima nousi jälleen lastenkulttuuriseksi hitiksi. Modernin mönjäbuumin vauhdittajina ovat toimineet ASMR-innostus, Youtube-kulttuuri sekä sosiaalisen median nuorten limaosaajien yrittäjähenkisyys. Kulttuurissamme limaan liittyvät merkitykset yhdistyvät usein esimerkiksi ruumiillisuuteen ja siihen liittyviin tabuihin. Toisaalta lima liittyy myös kesytettynä materiaalisena ilmiönä lapsuuteen. Limakulttuuri nähdään usein sukupuolittuneena niin, että pojille on suunnattu ensisijaisesti ”ällöttäviä hirviölimoja”, kun taas tytöille on tarjolla esimerkiksi glitter- tai yksisarvislimoja.
Susanne Ylönen & Heidi Kosonen tulkitsevat Ilmiömedian artikkelissa Saako limasta otetta limakulttuuria ilmiönä, sekä moderniin limabuumiin liittyviä merkityksiä. Artikkeli on mahdollista myös kuunnella.
”Kuten sekä liman aistielementtejä korostavat ASMR-kehykset että limavideoiden nautinnolliset testiosuudet vihjaavat, liman vetovoimaa voi selittää sen aistiperäisten ja materiaalisten ominaisuuksien välityksellä. Testivideoiden hankalasti ikään paikannettavista käsistä päätellen halu uppoutua liman materiaalisuuteen ja sen aistivaikutuksiin ei välttämättä rajoitu lastenkulttuuriin, vaan on universaalimpaa. Tällöin juuri söpönä ja sateenkaarenvärisenä kotoistettu lima voi tarjota matalan kynnyksen mahdollisuuden materiaalisen maailman kohtaamiseen.”
Joulukuussa 2020 Tutkitusti nostaa esiin positiivisia sisältöjä yhteistyökumppaneilta kuluneen vuoden ajalta.
#lima #mitä #mönjä# #ilmiömedia #sosiologia #ASMR #Youtube #yrittäjähenkisyys #videot #materiaalisuus #tabu #hirviölima #glitterlima #tutkituntiedonjoulukalenteri #positiivinenjoulunodotus2020 #tutkittutieto
(Kuva: Youtube)
Tutkitusti on Allegra Lab Helsinki ry:n hanke.
Ota yhteyttä info@allegralabhki.fi
Toimintaamme tukee: Wihurin rahasto, Koneen säätiö, Suomen tiedekustantajien liitto ry & Allegra Lab Helsinki ry