Onko Suomella kolonialistista historiaa? Vaikka Suomella ei ole koskaan ollut siirtomaita, on se silti harjoittanut koloniaalista politiikkaa ja tekee niin edelleen. Poikkitieteellisen katsauksen artikkelit tekevät näkyväksi sen, miten Suomen koloniaalisuus näkyy ja toimii vielä tänäkin päivänä.
Politiikasta
”Suomessa monet eivät tiedä tai usko, että Suomellakin on oma kolonisointihistoriansa.”
Tutkimusprofessori Rauna Kuokkanen nostaa kirjoituksessaan esiin tietämättömyyden Suomen kolonialistista historiaa kohtaan, mikä vaikeuttaa keskustelua asiasta ja dekolonisaatiota. Kuokkanen peräänkuuluttaa kolonialismin ymmärtämistä yhä olemassaolevana rakenteena, eikä menneenä tapahtumana.
Rauna Kuokkanen 12.10.2017
Teologia.fi
Anteeksipyynnön aikakaudella risti ja rumpu tekevät sovinnon, entäpä Suomessa?
”Norjalaistamis-, ruotsalaistamis- ja suomalaistamispolitiikan aikakaudella valtionkirkot olivat osa valtion ideologista koneistoa ja mukana vähemmistöjen pakkosulauttamisessa.”
Helga West kirjoittaa anteeksipyynnön aikakaudesta, joka viittaa sovintokomissioiden perustamiseen ja toimintaan ympäri maailmaa historiallisten vääryyksien tunnustamiseksi. Suomessa kirkko on ollut merkittävä osa suomalaistamispolitiikkaa, sillä valtionkirkko osallistui saamelaisen hengellisen elämäntavan syrjäyttämiseen.
Helga West 9.10.2018
AntroBlogi
Passin kuvitus on nykypäivän sulauttamispolitiikkaa
”Saamelaisten ja heidän esivanhempiensa maat ja mannut esitetään suomalaisena kansallismaisemana — pohjoisen tyhjänä erämaana, joka sellaisenaan sopii hyvin sekä virkistäytymiseen että luonnonvarojen korjuuseen.”
Suvi Jaakkola kirjoittaa Suomen passin kuvituksesta osana sulauttamispolitiikkaa, jolla Saamenmaata ja saamelaisia häivytetään osaksi valtakulttuuria. Maisemakuvitukset sekä passi ovat myös itsessään välineitä kansallisvaltion ja kansalaisuuden rakentamiseen.
Suvi Jaakkola 8.11.2021
Tutkitusti-verkosto koostuu 17 yleistajuisesta tiedejulkaisusta.