Tutkittua tietoa vaikuttavissa muodoissa

Oppikirjojen sisällöt

Collage of a girl with a book covering her face

Monitieteisessä Tutkitusti-sisältöpakettien sarjassa puhutaan kevään 2022 aikana tutkitusta tiedosta koulussa ja opetuksessa. Ensimmäisessä paketissa tarkastellaan millaista tietoa historian ja uskonnon oppikirjojen sivujen väliin on tallentunut. Miten suomalaisten historiasta on kerrottu 100 vuotta sitten? Entä millaisia myyttejä 2020-luvun oppikirjoista löytyy?

Kalmistopiiri

Muinaissuomalainen menneisyys kansakoulujen oppikirjoissa 1920- ja 1930-luvuilla

“Oppikirjojen historiankuva palvelee kansallishistorian tarpeita. Niissä muun muassa määritetään ja rajataan, miten suomalainen etnisyys on muodostunut.”

Sampsa Perälä vertailee Kalmistopiiri-julkaisussa historian oppikirjojen sisältöä ja kertoo kuinka muinaissuomalaisten historiaa on tuotu niissä esille. 

Teologia.fi

Islamin oppikirjojen teologisesti tunnustuksellinen luonne

“Tunnustukseton uskonnonopetus on selkeästi erillään uskonnon harjoittamisesta ja siihen sitouttamisesta. Sama painotus on nähtävillä myös nykyisen opetussuunnitelman perusteissa.”

Maria Heikkinen kirjoittaa Teologia.fi-julkaisussa uskonnon opetuksen tunnuksettomuudesta ja näkyykö se myös oppikirjoissa. 

Areiopagi 

”Tiede vastaan uskonto” – mitä peruskoulun historian oppikirjat opettavat tieteestä ja uskonnosta, osa 1

“Kuten monissa vetoavissa tarinoissa, sotamyytissä on totuutta siteeksi. Mutta kertomus esittää historian ratkaisevasti väärin. Monet näistä myyteistä löytyvät myös suomalaisista peruskoulun historian oppikirjoista.” 

Miikka Niiranen ottaa tarkasteluun erityisesti ala-asteen historian oppikirjoja ja mahdollisuuksien mukaan korjaa vastaan tulevia virheitä.

Peruskoulun historiankirjojen myytit ovat esillä myös Areiopagin podcast-jaksossa, jossa äänessä ovat Aku Visala ja Miikka Niiranen. 

Tutkitusti verkosto koostuu 17 yleistajuisesta tiedejulkaisusta: www.tutkitusti.fi