Tutkittua tietoa vaikuttavissa muodoissa

Euroviisut ja etninen puhdistus

BY: HÄIRIKÖT-PÄÄMAJA, POLITIIKASTA

18.5.2019

Israelin Euroviisuissa juhlitaan moniäänisyyttä, vapautta ja rakkautta palestiinalaisen kylän päälle rakennetussa messukeskuksessa. Palestiinalaisten oikeuksia ei kielletä, mutta niiden ei myöskään anneta toteutua. Lisäksi tarkastelemme säälin ja myötätunnon käsitteitä sodan kokemuksen seuraamisessa ja toisen kärsimyksen tuntemisessa.

Kitkerät juhlat

Euroviisujen teemoja ovat inkluusio, diversiteetti ja yhtenäisyys, mutta kilpailu pidetään Tel Aviv Expo Centerissä, joka on rakennettu etnisesti puhdistetun palestiinalaisen kylän päälle.

Syksy Räsänen kirjoittaa huhtikuun lopulla julkaistussa Häiriköt-päämajan tekstissään Israelin siirtymisestä apartheidista kohti fasismia. Hän oli loppuvuodesta 2018 vapaa-ehtoisena professorina Palestiinassa Birzeitin yliopiston fysiikan laitoksella ja on tehnyt ruohonjuuritason ihmisoikeustyötä miehitetyllä Länsirannalla.

Odottamisen valtakunta

Israel pitää palestiinalaisia loputtomassa odottamisen limbossa. Näin valtio voi tunnustaa heidän oikeutensa ilman, että näitä oikeuksia tarvitsisi koskaan toteuttaa.

Häiriköt-päämajan tekstissä viime elokuulta tarkastellaan odotuttamista alistavan politiikan välineenä. Kirjoitus viittaa Tampereen yliopiston tutkija Mikko Jorosen artikkeliin Spaces of waiting.

Joronen esittää tutkimuksessaan, että Israelin tapa hallita palestiinalaisia on tarkasteltavissa teatraalisena performanssina, jonka keskeisenä tavoitteena on ylläpitää palestiinalaisten epävarmaa asemaa. Tämä teatteri tunnustaa seremoniallisesti palestiinalaisten hallinnolliset, juridiset ja turvallisuuteen liittyvät oikeudet, mutta ei tosiasiallisesti tarjoa niitä palestiinalaisille, jotka ovat juuttuneet loputtomaan oikeuksiensa odotuksen kehään.

Sääliä vai myötätuntoa palestiinalaisille?

Politiikasta-verkkolehden artikkelissa syksyltä 2014 pureudutaan säälin ja myötätunnon käsitteisiin sodan kokemuksen seuraamisessa ja toisen kärsimyksen tuntemisessa.

Kirjoittaja Susanna Hast (YTT) on Suomen Akatemian tutkijatohtori Taideyliopiston teatterikorkeakoulussa hankkeessaan Kehot sodassa, kehot tanssissa (2017–2020).

TUTUSTUTHAN MYÖS

KUMPPANEIHIMME

Avainsanat

Kirjoittaja

Jaa

Email
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp